Trei camarazi

 "Lucrul bun trebuie sa-l iei cand ti se da. Chiar daca nu te pricepi. Noroc si sanatate!"

Mathilda Stoss

Sursa: Pinterest

"Ce scuzatie ciudata iti da o astfel de aniversare a zilei de nastere, chiar daca nu-i dai prea mare importanta! Treizeci de ani... fusese o vreme cand nu credeam sa ating douazeci, atat de indepartata mi se parea atunci aceasta varsta. Si apoi..."

"De fapt, era cazul sa fiu multumit. Imi mergea bine, aveam de lucru, eram robust, nu oboseam usor, scapasem teafar, cum se spune... dar totusi e mai bine sa nu gandesti prea mult la astfel de probleme. Mai ales cand esti singur. Si mai cu seama seara. In asemenea situatii mai apare, din cand in cand, spectrul trecutului si te priveste cu ochi morti. Dar impotriva nalucilor te apara alcoolul."

Robert "Robby" Lohkamp

Sursa: Pinterest

"-Spune-mi mai bine: ce simti la cei treizeci de ai ai tai?

L-am oprit printr-un semn.

- Nimic deosebit. Parca as avea saisprezece si totodata cincizeci."

Otto Koster si Robert "Robby" Lohkamp

Sursa: Pinterest

"Poate pentru ca ne-am obisnuit intr-atat cu rutina zilelor de munca, incat picul asta de libertate ne stinghereste!"

Otto Koster

Sursa: Pinterest

"Vrei sa spui, daca mi s-a intamplat sa fi facut vreo gafa? Nici o scuza, copile! Nici o vorba. Trimite flori. Fara vreun rand. Doar flori. Ele acopera totul. Pana si mormintele."

Lenz Gottfried

Sursa: Pinterest

""E bine de dumneata, esti singur", spusese Hasse. Suna foarte frumos... cine e singur nu poate fi parasit. Dar cateodata, seara, edificiul artificial se surpa, viata se metamorfozeaza intr-o melodie jalnica, obsedanta."

Robert "Robby" Lohkamp

Sursa: Pinterest

"-Bietul copilas, am spus, nu stie inca ce-l asteapta! Tare as vrea sa stiu carui razboi o sa-i pice in gheare.

- Salbaticule, riposta doamna Zalewski, n-ai pic de inima?

- Mult prea multa, am subliniat, altfel nu mi-ar trece astfel de ganduri prin minte."

Robert "Robby" Lohkamp si doamna Zalewski


"Stalpii societatii omenesti sunt aviditatea, frica si coruptia, riposta Grau. Omul este rau, dar iubeste binele... atunci cand il fac altii..."

Ferdinand Grau

Sursa: Pinterest

"-Otto, trebuie sa-mi faci si mie o favoare. Am nevoie maine seara de Cadillac.

Braumuller isi intrerupse studiul intensiv asupra unei dansatoare creole sumar imbracata.

- Ai invatat deja sa iei curbele? se interesa el. Pana acum aveam impresia ca stii sa mergi numai drept inainte, daca un altul iti tine locul la volan."

Robert "Robby" Lohkamp si Theo Braumuller

Sursa: Pinterest

"Nu-i nici o rusine sa fii nascut prost. Rusine e sa mori prost."

Lenz Gottfried

Sursa: Pinterest

"Traim din iluzii ale trecutului si din credite asupra viitorului."
"Sa nu ravnesti niciodata sa stii prea mult, Robby! Cu cat stii mai putin, cu atat viata e mai simpla. Stiinta te elibereaza... dar te face nefericit. Hai sa bem impreuna in cinstea naivitatii, a prostiei si a ceea ce le insoteste... a dragostei, a credintei in viitor, a viselor despre fericire... a minunatei prostii, acest paradis pierdut..."
Ferdinand Grau
Sursa: Pinterest

"Subofiter Lenz, incearca sa-ti aduni madularele cand vorbesti unui superior!"

Robert "Robby" Lohkamp

Sursa: Pinterest

"-Sunteti toti la fel, niste haimanale. Iti dau fotoliile. Cat timp le tii, pune-le pe cele de plus in salon.

- Multumesc. Maine pun totul la loc. Si covorul.

- Covorul? Se intoarse spre mine. Da cine a zis aici o vorba despre covor?

- Eu. Si dumneata, chiar acum. Ma privi indignata. Covorul merge cu fotoliile, i-am explicat. Doar sunt asezate pe covor."

doamna Zalewski si Robert "Robby" Lohkamp

Sursa: Pinterest

"Stam tacuti ului langa celalalt. Ceata facea totul sa para ireal... pana si pe noi. Ma uitam la Pat... In ochii ei larg deschisi se reflecta lumina felinarelor.

- Vino, vino mai aproape de mine... i-am spus, altfel, ceata te va lua cu ea..."

Robert "Robby" Lohkamp

Sursa: Pinterest

"-Da-mi adresa dumitale, spuse Koster, poate vom avea nevoie de un sofer.

Omul se grabi s-o scrie cu greoaiele sale maini cinstite. M-am uitat la Koster. Stiam amandoi ca asa ceva nu era cu putinta decat printr-un miracol. Si in vremea noastra nu se produc miracole. Decat cand e vorba de prabusiri."

Otto Koster si Robert "Robby" Lohkamp

Sursa: Pinterest

"-Pentru ce-ai cumparat papagalul, mama? am intrebat-o cand a coborat.

- Pentru seara, a spus dansa. Credeti ca semintele costa scump?

- Nu. Dar cum vine asta "pentru seara"?

- Vorbeste, raspunse ea privindu-ma cu batranii ei ochi limpezi. In felul asta, e cineva cu tine, cineva care vorbeste!"

Robert "Robby" Lohkamp si batrana

Sursa: Pinterest

"Ferdinand Grau ne primi in redingota. Avea o infatisare demna, plina de solemnitare. Asta facea parte din ritualul profesiei. Stia ca pentru multi oameni in doliu, respectul fata de durerea lor era mai important decat durerea insasi."

"Am cuprins-o de umeri, ea s-a cuibarit in bratele mele, i-am simtit gura, respiratia si insusi glasul gandurilor a amutit..."

Robert "Robby" Lohkamp


"-Nu esti sofer de meserie, nu-i asa?

- Nu...

- Nici eu. Sunt actor.

- Si?

- Trebuie sa traiesti... ce sa-i faci?... replica el razand. Teatru se joaca si-asa destul."

Tommy si Robert "Robby" Lohkamp

Sursa: Pinterest

"Cel mai inspaimantator lucru, fratilor, este timpul. Timpul. Clipa pe care o traim si pe care n-o stapanim niciodata."

"Fratilor, viata e o melodie, si moartea incepe odata cu nasterea. Fiecare respiratie, fiecare bataie de inima inseamna a muri putin, un mic pas spre moarte."

Ferdinand Grau

Sursa: Pinterest

"Ce ciudati sunteti voi oamenii tineri. Urati trecutul, dispretuiti prezentul, iar viitorul va este indiferent. Asta n-o sa se sfarseasca bine."

doamna Zalewski

Sursa: Pinterest

"-Bine ca nu te-am cunoscut in rochia asta! i-am spus. N-as fi indraznit niciodata sa ma apropii de tine.

- Nu-mi prea vine sa te cred, Robby. Surase. Iti place?

- Ma nelinisteste sa-ti spun sincer. Esti cu totul alta!

- Nu-i nici un motiv sa te nelinistesti. Doar rochiile pentru asta sunt facute!

- Se prea poate. Pe mine ma cam contrariaza. La asemenea rochii ti-ar trebui un alt barbat. Un barbat cu multi bani.

Rase.

- Barbatii cu bani multi sunt in majoritatea cazurilor ingrozitori, Robby.

- Dar banii nu, am dreptate?

- Ai, raspunse Pat. Banii nu.

- E tocmai ce mi-am inchipuit.

- Nu crezi ca-i asa?

- Ba da, i-am raspuns. De fapt, banii nu te fac fericit, dar iti dau totusi o teribila senzatie de siguranta.

- Iti asigura independenta, draga, ceea ce inseamna mai mult... Dar daca vrei, pot imbraca si alta rochie.

- Exclus. Asta-i splendida. De astazi o sa-i pretuiesc pe croitori mai mult decat pe filozofi! Oamenii astia creeaza frumusete. E de o suta de ori mai valoros decat cele mai profunde idei! Baga de seama, o sa ma indragostesc pana la urma de tine!"

Robert "Robby" Lohkamp si Patricia "Pat" Hollmann


"Sa iei ceva unui semen este unul dintre cele mai vechi procedee din istoria omenirii... iata motivul pentru care asta iti produce mereu aceeasi satisfactie. Omul nu exceleaza prin bunatate si n-o sa exceleze niciodata."

Robert "Robby" Lohkamp

Sursa: Pinterest

"-Cu o femeie nu te poti certa. Cel mult poti sa te superi pe ea.

- Sunt nuante prea rafinate pentru orele trei noaptea. Daca vrei sa stii, eu m-am certat cu fiecare dintre ele. Cand nu te certi, se termina curand..."

Robert "Robby" Lohkamp si Lenz Gottfried

Sursa: Pinterest

"Daca nu radeai de secolul al XX-lea nu-ti ramanea altceva de facut decat sa te impusti. Dar nu puteai rade mult timp. De fapt, era de plans."

Robert "Robby" Lohkamp

Sursa: Pinterest

"Uitarea e secretul tineretii eterne. Imbatranesti doar datorita memoriei."

Ferdinand Grau

Sursa: Pinterest

"-Asa esti tu, spuse Pat razand. Eu vreau sa traiesc, si tu vrei bani.

- Ca sa am cu ce trai, i-am replicat. Un idealist autentic doreste sa aiba bani. Banii constituie libertatea turnata in moneda. Si libertatea inseamna viata."

Patricia "Pat" Hollmann si Robert "Robby" Lohkamp

Sursa: Pinterest

"Amorul trezeste instinctele maligne ale barbatului... dorinta de posesiune, de onoruri, de castig si de siguranta."

Robert "Robby" Lohkamp

Sursa: Pinterest

"Ati observat ca traim intr-o epoca a autodistrugerii umane? Ca, fara sa stim de ce, ne abtinem sa facem o multime de lucruri pe care le-am putea face? Munca a devenit astazi o problema atat de monstruoasa, pentru ca multi oameni care au dreptul sa se bucure de ea sunt impiedicati s-o faca, incat ea striveste tot restul. Ce frumos este aici! De cativa ani n-am mai vazut marea. Am doua masini, o casa cu zece camere si destui bani... dar cu ce ma aleg din toate astea? Ce reprezinta in comparatie cu dimineata asta de vara sub cerul liber? Munca... o obsesie sumbra... intovarasita mereu de iluzia ca mai tarziu va fi altfel. Nu va fi niciodata altfel. Ciudat ce poti face din viata ta!"

doctorul Jaffe


"Am vrut sa spun ceva, dar n-am fost in stare. E greu sa gasesti cuvintele potrivite atunci cand ai intr-adevar ceva de spus. Si chiar daca le-ai gasi, ti-e rusine sa le pronunti. Toate aceste vorbe apartin inca secolelor trecute. Epoca noastra n-a gasit inca cuvintele adecvate pentru sentimentele ce-o insufletesc. Poate fi doar camaraderie... orice alt sentiment este fals."

Robert "Robby" Lohkamp

Sursa: Pinterest

"-Desigur, Billy merge cu noi. Ce-o sa facem altfel cu resturile cinei? Sau ai mancat cumva?

- Nu, inca nu. Te-am asteptat.

- Nu trebuie sa ma astepti. Niciodata. E ingrozitor sa astepti ceva.

A scuturat din cap.

- Nu poti intelege, Robby. Ingrozitor este sa nu ai ce astepta."

Robert "Robby" Lohkamp si Patricia "Pat" Hollmann

Sursa: Pinterest

"Poate sa ti se-ntample si la spitalul orasenesc, raspunse Gottfried calm. Intai banii, apoi birocratia, si la urma abia ajutorul."

Lenz Gottfried

Sursa: Pinterest

"Fir-ar al dracului, a curs totusi prea mult sange in lume ca sa mai ai incredere in tatal nostru cel din ceruri."

"Vazusem in viata mea atat de multi morti incat orice boala insemna pentru mine viata inca si speranta."

"Era de presupus ca dragostea pentru sotia lui se stinsese, dar se obisnuise cu ea, si pentru un contabil obisnuinta putea sa insemne mai mult decat dragostea."

"Stateam langa dansa, o ascultam razand si ma gandeam ce lucru blestemat este sa iubesti o femeie si sa fii sarac."

"N-avea nici un rost sa ma framant. Nimeni nu stie ce-l asteapta. Nimeni nu stie daca pe cel pe care-l deplange astazi nu-l va invidia maine."

Robert "Robby" Lohkamp

Sursa: Pinterest

"Calmul si tinuta demna in situatii dificile sunt mandria soldatului."

Lenz Gottfried

Sursa: Pinterest

"-Nu pune la inima, cauta dansa sa ma consoleze uitandu-se la mine. Totu-i trecator.

- Ai dreptate. Asta-i adevarul cel mai sigur de pe lume."

Rosa si Robert "Robby" Lohkamp

Sursa: Pinterest

"Numai nefericitul stie ce-i fericirea. Fericitul nu-i decat o marioneta a elanului vietii. Nu face decat s-o ilustreze, dar nu o poseda. Lumina nu straluceste in lumina, ci doar in intuneric. Sa ciocnim pentru intuneric!"

Ferdinand Grau

Sursa: Pinterest

"Nu mai exista certitudine... nici amintirea nu era ceva sigur..."

Robert "Robby" Lohkamp

Sursa: Pinterest

"-Otto, i-am spus lui Koster, care mergea in fata mea, acum stim ce vor oamenii. Nu-i intereseaza politica. Ei cauta un substitut pentru religie.

Se intoarse spre mine.

- Bineinteles. Vor sa creada iar in ceva. Nu conteaza in ce. De aceea sunt atat de fanatici."

Otto Koster si Robert "Robby" Lohkamp

Sursa: Pinterest

"O pisica neagra ne taie drumul. lenz arata spre felina.

- De fapt, ar trebui sa facem cale-ntoarsa.

- Lasa, i-am spus, adineauri am vazut una alba, asa ca se compenseaza."

Robert "Robby" Lohkamp si Lenz Gottfried

Sursa: Pinterest

"E mai usor sa fii singur cand nu iubesti."

"Sunt tare superficiala si proasta... nu vreau sa fiu urata cand ma vezi tu."

"Oamenii sunt otravuri mult mai periculoase decat alcoolul si tutunul, dragul meu."

Patricia "Pat" Hollmann



Autor: Erich Maria Remarque 

Titlul original: Drei Kameraden

Editura: Romhelion 

An de aparitie: 1992

Nr. pagini: 400

Format: 13 x 20 cm

Coperti: brosate


★★★

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Hotul de umbre

Stapanul inelelor - Fratia inelului

Odiseea capitanului Blood

Apa pentru elefanti

Padurea spanzuratilor

Etichete

Afișați mai multe